Hierontaan ensimmäistä kertaa

Ensimmäistä kertaa hierontaan tullessasi on hyvä tulla noin 10 minuuttia etukäteen, jotta voit täyttää esitietolomakkeen rauhassa. Ensimmäisellä kerralla parhaan mahdollisen hoidon varmistamiseksi tutkin ja haastattelen asiakkaan. Tutkiminen sisältää ryhdin tarkastuksen ja mahdollisesti liiketestejä. Tutkimiseen käytettävä aika on noin viisi minuuttia. Muista, että hierojan suorittama tutkiminen ja haastattelu on tärkeää parhaan mahdollisen hoidon kannalta.

Mikäli hoitoon tulosi syy on ennemmin rentoutuminen, kun vaivojen hoito, voit ilmoittaa sen esitietolomakkeessa. Tällöin en tee sinulle ryhdin tarkastusta tai liiketestejä.

Saat esitietolomakkeen tullessasi hierontaan. Vaihtoehtoisesti voit täyttää lomakkeen etukäteen kotona ja tuoda sen minulle. >> Lataa esitietolomake <<

MILLOIN HIERONTAAN

  • Lihasjännitys, särky ja kipu
  • Niskahartiaseudun lihasjännityksestä aiheutuva päänsärky
  • Raajojen puutuminen levossa
  • Arpi- ja sidekudosmuodostelmat
  • Leikkauksen jälkihoitona
  • Urheilusuorituksesta palautuminen
  • Valmistautuminen urheilusuoritukseen
  • Halu pitää itsestään huolta
  • Fyysinen ja henkinen rentoutuminen
  • Tarve keskustella tai kosketuksen tarve.

MILLOIN EI HIERONTAAN

  • Akuutit tulehdukset (limapussin=bursiitin tai luukalvon tulehdus), akuutit ihosairaudet
  • Laskimotukokset, valtimokovettumatauti (ASO)
  • Aktiivinen (tulehdusvaiheessa oleva) nivelreuma, lihasreuma ja kihti
  • Verenvuototauti (hemofilia)
  • Iskeeminen kudos, spastiset halvaukset
  • Suurentuneet imurauhaset
  • Tuoreet vammat, kuten avohaavat, lihasrevähdykset, ruhjevammat, luumurtumat
  • Akuutissa vaiheessa oleva syöpä
  • Kuume, myös flunssaisena ei suositella hierontaa
  • Päihtyneenä
  • Krapulassa

Mikäli terveydentilasi sopivuus hierontaan mietityttää ota yhteyttä hoitavaan lääkäriisi.

MINKÄ MITTAINEN HIERONTA-AIKA KANNATTAA OTTAA?

  • 30min: Suosittelen jos haluat vain kokeilla hierontaa, eikä sinulla ole varsinaisesti vaivaa.
  • 45min: Suosittelen, mikäli haluat helpotusta lihaskireyteen pienelle alueelle, kuten niskahartiaseutu tai pohkeet.
  • 60min: Suosittelen, jos kärsit esim. päänsäryistä, sormien/käsien puutumisesta tai jos haluat huoltaa esim. yläraajat tai selän osana urheilua tai työtä. 60min riittää hyvin myös, jos tarkoituksenasi on vain rentoutua.
  • 90min: Suosittelen esim. alaselkäkipuun, johon liittyy säteilyä alaraajoihin (iskias). Suosittelen jos haluat huoltaa alaraajat osana urheilua tai työtä.

Jos olet epävarma, voit soittaa ja kysyä, tai varaa 60min. Se ei ainakaan ole liian pitkä, eikä ainakaan ihan hirveesti liian lyhyt 🙂

MITÄ HIERONNAN JÄLKEEN

Hieronnan jälkeen on hyvä muistaa juoda tavallista runsaammin vettä. Voimakasotteisen hieronnan jälkeen en suosittele harrastamaan raskasta liikuntaa. Hieronnan jälkeen on hyvä pukeutua lämpimästi. Hieronta saattaa laukaista päänsäryn, mikäli olet altis sille. Tätä ei tarvitse säikähtää.